· 

„Nálam az írás és a képalkotás valahogyan összefügg.” - Interjú Láng Eszter képzőművésszel

Láng Eszter képzőművész
Láng Eszter képzőművész

Láng Eszter képzőművésszel, a Képírás internetes folyóirat szerkesztőjével először a Magyar Elektrográfiai Társaság kiállításain, rendezvényein találkoztam. Később, több év alatt, közös munkák és kiállítások során az a megtiszteltetés ért, hogy jobban megismerhettem, és ma már talán megengedi, hogy barátomnak is nevezzem. Az Egy portrékép, 5 kérdés legújabb évadának induló részében: Láng Eszter tanár, képzőművész, író, szerkesztő, kurátor.

Barti Magdolna: 1. Az előző felsorolást még nyugodtan bővíthetnénk, annyi mindent és sokfélét csinálsz, ha nem is egyszerre, de párhuzamosan. Hogyan fér meg egy helyen, hogyan találkozhat, kapcsolódhat

egymáshoz például a közgazdaságtan és a képzőművészet? Van-e olyan tevékenység, ami inkább

közel áll hozzád?

 

Láng Eszter: A közgazdaságtan művelésének már pár éve búcsút mondtam, de azelőtt, mintegy húsz éven át –

miközben ugyanaz a Láng Eszter voltam, tehát aki nagyon különböző dolgokkal foglalkozik – kifelé a két,

egymástól valóban erősen távol lévő területen úgy voltam jelen, hogy a közgazdászok nem tudták, hogy

képzőművész is vagyok, a képzőművészek pedig a mai napig is többnyire csak annyit tudnak, hogy

bölcsészkart végeztem. De hogy utána szereztem egy második diplomát, és abból éltem, az sose szerepel

a művészi CV-mben. Így aztán egész jól működött a dolog. Nem akartam, hogy kételkedjenek bennem,

vagy ellenkezőleg, irigyeljenek. Egyébként a két terület annyira nem esik egymástól távol, mint amennyire

kívülről látszhat. Például mindkettőben megjelenik a matematika mint alap, és az elvont gondolkodás, az

absztrakció képessége és szükségessége. Közgazdasági berkekben akkor hoztam nyilvánosságra, hogy

művészettel is foglalkozom, amikor az utolsó gazdasági cikkemet publikáltam egy szakmai barátom

jubileumi kötetében, és az írás a képzőművészeti piacot járta körül. Ekkor jelentettem be, hogy

abbahagyom a kutatói pályát, mert kell az idő a képzőművészetre. Egyébként az első vásárlóim is

közgazdászok voltak.

 

Amíg az egyetemen tanítottam, a két terület egyforma súlyt kapott, és elég nehéz volt mindkettőn

helytállni: sose éreztem úgy, hogy valamit befejeztem, csak úgy, hogy abbahagytam, félretettem egy

időre. A tél a hivatalos foglalkozásomé, tehát az egyetemi katedráé volt, a nyár a képzőművészeti

alkotómunkáé. Azért is kezdtem elektrográfiákat készíteni (azonkívül, hogy izgatott, mit lehet kezdeni a

fekete-fehérrel), mert oktatási időszakban festeni nem volt időm, viszont a számítógép előtt ültem a nap

nagy részében, adott volt a lehetőség a számítógépes képalkotásra.

B.M.: 2. A jelenlegi járványhelyzet eléggé megnehezíti, vagy ha megpróbáljuk rugalmasabban nézni a

dolgokat, fogalmazhatunk úgy is, átalakítja, új területekre helyezi át a hangsúlyt a közösségi

életben, közös alkotások, kiállítások terén. Te hogy éled ezt meg? Tudsz mondani pozitív

változást, amit szerinted jó lenne megőrizni később is, a járvány elmúltával?

 

L. E.: Ez a helyzet fenekestől felfordította az életemet. Korábban állandóan mentem valahová, kiállításokra,

könyvbemutatókra, barátokhoz, múzeumokba, művésztelepekre, más városokba, országokba – akik

ismertek, azt mondták, hogy a normálállapotom az úton levés –, és most mindez megszűnt: ülök a

debreceni magányomban, és várom, hogy elmúljon a vírusveszély, s főleg hogy végre megkaphassam a

covid19 elleni oltást – ugyanis nem tudni, hogy viselném el a betegséget, azaz van alapos okom a fertőzés

elleni védekezésre. Persze azt nem mondhatom, hogy nem tudom kitölteni hasznosan az időmet, az

elmúlt hónapokban megszerveztem Torok Sándor emlékkiállítását, s végül január 7-én, ha egyelőre

virtuálisan is, de megnyílik, és egyelőre úgy is lehet megtekinteni. (Azzal a reménnyel persze, hogy azért e

hónapban valamikor még lesz egy-két hét a valóságos tárlatlátogatásra is.)

És emellett rendezgettem az írásaimat, írtam is ezt-azt, selejteztem a papírrengeteget, és természetesen

megjelentek képeim külföldi és itthoni kiállításokon, csak éppen mindez virtuálisan.

Láng Eszter: Hommage a Tamkó Sirató Károly II.
Láng Eszter: Hommage a Tamkó Sirató Károly II.

B.M.: 3. Egy kép vagy egy írás megalkotása talán hasonló céllal (már ha lehet célt megnevezni) jön létre, a formai eszközök mégis mások. De vajon a készítés folyamata mennyiben hasonlít egymásra?

Nálad hogy működik ez? Hogyan alkotsz? Mi a folyamata egy mű elkészítésének?

 

L. E.: Nálam az írás és a képalkotás valahogyan összefügg. Nem mindig tudom előre, hogy épp mit fogok festeni, még a technikát se tudom előre, és azt se, hogy éppen festeni, elektrogárfiát csinálni vagy írnifogok. De a fejemben állandóan képek jelennek meg, és hogy hogyan is kellene megcsinálni. Aztán amikor nekiülök, valami egész más jön ki belőle, jönnek munka közben is az ötletek, alakul a kép, változik a forma- és színvilág, és végül kész egy sorozat. Így születettek a tájelemek, a víz, a tűz, a föld, kert témára a sorozataim, és sok rövid vers is. Ami a két terület között különböző, az az, hogy a képzőművészetem eléggé elvont, míg az írásaim konkrét témájúak. A közös viszont a lírai alaphang, amit gyakran próbálok is ellensúlyozni, feszesebbé, karcosabbá, keményebbé, puritánabbá tenni, hogy ne tévedjek túlságosan „szép”, emiatt hamis hangnembe. Gyakran olvasmányaimból merítem az ihletet, elég csak egy szó, egy hangulat, egy leírás, és megszületik a motiváció a képalkotásra, máskor pedig egy színharmónia vagy éppen disszonancia, egy zenemű hív elő vágyat, hogy megfessem vagy megírjam azt a hangulatot, amit megérzek.

B. M.: 4. Egy jó kép, egy szöveg. Mondható-e egyáltalán bármire is, hogy jó? Mit gondolsz, mitől lesz

valami jó? Elég-e, egyáltalán annyi, hogy valami jó?

 

L. E.: Hogy mi a jó, annak természetesen vannak kritériumai, van valamilyen szakmai közmegegyezés, mégis

rengeteg a szubjektív elem, és a divatcsinálók is befolyásolják a kritikust és a művészt is. Hogy mi a jó, az koronként változik. Általában – egy idő után – az szokott győzni, ha valami nagyon új. Amikor az absztrakt után divatba jött a fotórealizmus, mindenki ezt a vonalat követte Amerikában, és amikor nagy későre ide is begyűrűzött, itt is. De azt gondolom, mindenkinek a maga útját kell(ene) járnia. Persze én könnyen megtehetem, mert nem köt a megélhetés kényszere, sem az, hogy feltétlenül újat és/vagy divatosat produkáljak. Szabad vagyok, anyagilag független, nincs menedzserem (piacom sem), azt csinálok, amit akarok. Gyűjtő kevés van, s ma épp az a divat, hogy azokat vásárolják, akiket a képző tekintélyes tanárai – fiatal tanítványaikat – a gyűjtők figyelmébe ajánlanak. Vagy akikre valamelyik jelentősebb galéria felfigyel, „meg akarja csinálni”. Ez önmagában óriási előny a pályán! (Nem mondtam ezzel azt, hogy nem kell hozzá mesterségbeli tudás és tehetség is.)

B. M.: 5. Elmesélnél nekünk egy komikus, vicces történetet, ami eszedbe jut, és veled történt meg egy

kiállításon vagy alkotás közben, amire talán a nézők többsége nem is gondolna?

 

L. E.: Egy franciaországi művésztelep záró kiállításán történt. A művésztelepen több magyar képzőművész is

részt vett, köztük valaki a városomból, aki egyébként – bár tudta, hogy festek – soha nem érdeklődött a dolgaim iránt. Így aztán nem is tudott se rólam, se a munkáimról semmit. Még nyitás előtt bejöttek a feleségével a kiállítóhelyiségbe, megálltak a képeim előtt, és elkezdték beszélni, hogy milyen egyéni a látásmód, milyen pasztózusan van megfestve, ezt csakis valamelyik francia művész festhette. Meg akarták mutatni jártasságukat, momentán pont nekem, mert ott álltam mellettük – épp a képcimkéket raktuk fel két társammal –, hogy mennyire értenek a külföldi művészethez. Eszükbe se jutott, hogy megkérdezzék tőlem, kiék e munkák. Amikor nem bírtam magamban tartani, és megmondtam, hogy ezek az én műveim, egy csapásra megszűnt az érdeklődésük, és egyetlen árva szót se szólva továbbálltak.

B. M.: Köszönöm szépen a válaszokat! További sok alkotó erőt kívánok!

Láng Eszter: Madonna gyermekével III. című alkotása a Magyar Elektrográfiai Társaság Téli Tárlat online kiállításán (a képre kattintva megnézhető a kiállítás)
Láng Eszter: Madonna gyermekével III. című alkotása a Magyar Elektrográfiai Társaság Téli Tárlat online kiállításán (a képre kattintva megnézhető a kiállítás)

----

Itt találod a többi interjút: "Egy portrékép 5 kérdés" interjúk

---

Gondolkodj képekben!